2009-03-26

Tänk att min pappa, och hans mamma, också har varit små...


Jag fastnar ibland i gamla fotografier! Tänk så många generationers generationer vi har bakom oss. Och bara två,tre generationer bakåt i tiden känns så väldigt länge sedan! Så väldigt annorlunda mot hur vi har det nu! Kan det verkligen vara sant, att den här lille gossen, som ligger i min unga farmors famn, är min far, som sedan dog vid knappt 75 år fyllda?? Den lille pojken, som då inte alls hade någon aning om hur vad som skulle hända i hans liv. Inte heller visste de två stolta föräldrarna och den blyga storasystern vad som skulle hända nu när detta lille gossebarn hade kommit till världen!

Något år tidigare hade samma storasyster varit ensam om sin mors och fars odelade uppmärksamhet! Här firar den lilla familjen jul. Min farmor och farfar med min faster som liten flicka... Kände de julstämning och glädje? Kärlek? Framtidstro?


Efter min faster och far, fick min farmor och farfar några år senare ytterligare två barn - tvillingar! Här sitter stolta storasyster och storebror (min pappa) och poserar framför kameran.


Här är farfar och farmor tillsammans med sina två yngsta - tvillingarna - och sina hästar! Ett slitsamt och strävsamt liv på gården!


Det finns till och med ett gammalt fotografi bevarat ifrån den tid när min farmor var liten flicka! Min farmor var född 1900 och kan väl på det här fotografiet vara en sex-sju år kanske?? Det är min farmor som sitter längst till vänster i bild, och hennes mamma - min fars mormor längst till höger i bild...


Och här sitter jag... Drygt 100 år senare... med mitt liv... och förundras... över tiden som går... över människor som lever, upplever, skrattar, gråter, strävar, njuter, smärtar, dör...

7 kommentarer:

  1. Åh vilket fint inlägg. Vilka underbara gamla kort (jag satt riktigt och flyttade mej närmare skärmen så jag riktigt skulle SE ordentligt alla barn och vuxna på korten..som om jag nästan ville IN i korten!) på en helt annan generation.
    Det är spännande att tänka tillbaka och undra hur de tänkte, kände och upplevde livet. Kanske var de precis lika förvirrade som vi ibland?

    Puss å morronkram

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder. Det är spännande att tänka tillbaks till hur tidigare generationer har haft det.
    Ha nu en riktigt mysig och rolig helg! Hälsa
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. Vilka fina bilder!! Jag brukar oxå tänka så när jag ser gamla bilder...hur tänkte de då? Hur upplevde de livet i stort o smått? De kanske inte hade så mycket tid över till att fundera över de stora frågorna. Men man undrar ju?? Egentligen vandrar vi en ganska liten tid här på jorden... Kramis från Kaxxan

    SvaraRadera
  4. Spännande tankar. Härlig bild när de sitter där på filten med bebisarna i famnen. Tror att de har det bra.

    SvaraRadera
  5. Fantastiska bilder och minnen!

    Undrar om min kommentar här innan försvann...??

    Kramar från Madonnan

    http://blogg.aftonbladet.se/506

    SvaraRadera
  6. När jag ser bilden av dina släktingar kring hästen, kommer jag att tänka på en bild av min morfar på slåttannan med sin ardennderhäst Blenda... tagit någon gång på 60-talet. Morfar var född 1908 och dog 1985..

    Det var fina bilder och minnen du delade med dig av.

    Kraaam från Mogi

    SvaraRadera
  7. Jag har ett kort på min morfar och hans mor.. bilden är tagen då morfar var ca 2 år.. och han är född 1906.. det är riktigt häftigt.. sen har jag bild på en annan släkting.. som jag inte riktigt vet vem.. och den är också gammal..

    Kram Pys

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.