2009-08-03

Intressant om blåblär!!

Hos mig lyser flitens lampa!!! Eller... det var väl att ta i kanske... Jag kom inte ur sängen och morgonrocken förrän klockan var halv två på eftermiddagen. Men efter det så har det hänt grejer! Jag har tvättat ett par maskiner tvätt, jag har bakat en blåbärspaj och har blåbärssylt trevligt puttrande på spisen!

Läser i ett gammalt nummer av tidningen Buffé: "Blåbär tillhör den trendiga kategorin ´supermat´, dvs mat som främjar hälsan. Bären sägs skydda hjärnan mot demenssjukdomar, förbättra mörkerseendet och hålla huden smidig." Så långt tycker jag det låter rimligt. Det är först i nästa mening jag börjar dra på smilbanden och tänker att Nääää!!! NÄÄÄÄ!!! Nu skojar de väl med mig!!! Så här står det: "Du kan till och med använda bären istället för dyra krämer." Jag ser framför mig hur jag står i badrummet och omsorgsfullt smörjer in min kropp med blåbär, och blir alldeles vinröd överallt!!! :-) Läser sedan vidare: "En skål blåbär om dagen hjälper till att bygga upp hudens kollagen, ett protein som gör att hyn får stadga och elasticitet." Jaha... :-( känner mig plötsligt både lite besviken och skamsen. Jag tyckte det var lite kul den där tanken att smörja in mig med blåbär! Och så skäms jag lite för att jag ens kunde tro något så dumt! Så klart skulle man ÄTA bären, och på så vis få len och fin hud - inte smörja in sig med dem... *ser förlägen ut*

Min blåbärspaj och min ännu inte färdiga blåbärssylt.

4 kommentarer:

  1. Mmmm ser mumsigt ut det där....
    *kikar förbi och stjäl en bit*

    SvaraRadera
  2. ...hmm.. kanske därför smurfarna är bå *hihi*

    Paj är aldrig fel.

    Kram från Mogi

    SvaraRadera
  3. Det blir kanske inte så snyggt med blåbärs-ansiktmask! Man vet ju hur händerna ser ut efter man plockat och rensat bär :o) Själv kom jag igång sent men kom tillslut ut på den lilla lokala stranden i bostadsområdet jag bor i. Har legat och solat någon timme med en kompis. Äntligen lite sol och värme! Gott med blåbärspaj och sylt! Du är riktigt duktig du!Ska åka upp till stugan i helgen och plocka.

    SvaraRadera
  4. HAHAHAHA

    Blir huden bara tillräckligt fast, spänd och fin över kindknotorna, runt ögonen och i pannan så skulle nog jag kunna stå ut med ett lätt lilafärgat utseende.

    *fnissar lätt hysteriskt*

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.