2009-07-30

Semesterfunderingar

Tredje semesterveckan börjar närma sig sitt slut, och jag kan inte undgå att känna en smula missmod nu. Jag visste att jag skulle vara hemma i sommar - men jag hade tänkt mig att det skulle bli långa lata dagar vid stränder i min närhet, med fika, bad och goda böcker. Jag hade tänkt mig att jag skulle få en tjusig solbränna och bara njuta. Men vad hände?? Visserligen har det varit ganska många halvbra dagar. Halvsoligt eller halvmolnigt - hur man nu väljer att se på saken. Halvvarmt. Men inte har det blivit många direkta stranddagar inte! Ingen snygg solbränna heller, bara lite matta rester ifrån det man lyckades skaffa sig innan semestern började.

Jag har verkligen försökt vara positiv, göra massa bra saker och njuta av min tillvaro. Jag har åkt iväg på små dagsturer. Jag har haft det skönt hemma. Jag har umgåtts med vänner. Men nu är det svårt! En vecka kvar - och vad ser jag här från min balkong, där jag sitter och dricker eftermiddagskaffe? Jo - mörka, mörka moln på himlen, och ett ihållande regn...

I min desperation efter sol, värme och bad surfade jag på måfå in och försökte hitta en sista minutenresa. Ja, trots att jag faktiskt hade en veckas sol utomlands i våras, och trots att jag ska iväg till Prag några dagar i slutet av September... så var jag beredd att plocka ut en slant på det lilla ynka sparkontot. Allt för att få åtminstone EN vecka med det som jag trånar efter - SOL OCH VÄRME och LATA DAGAR PÅ STRANDEN! Men... resorna var dyra, jag har ingen att åka med - och att sticka iväg ensam känns väl lite... sådär... Förresten hade jag nog inte vågat ändå. Feg är vad jag är! Ibland...

Det har kommit en cirkus till stan, och jag ser cirkustältet härifrån där jag sitter. Igår kväll hörde jag musiken och såg mängder med folk strömma dit. Då var det faktiskt en aning kvällssol och ganska behaglig temperatur. Det ska vara en föreställning i kväll med. Men idag känns det inte som att det blir lika mysigt. Och inte har jag varken elefanter, kameler eller dromedarer utanför mitt fönster heller - som jag brukar ha när cirkusen är här! Har de inte sådana djur på den här cirkusen? Vad har de då? Bara clowner, hundar och trapetskonstnärer? Lika bra det förresten... För jag gillar egentligen inte att elefanter och kameler ska vara cirkusdjur...

För övrigt är livet ungefär som vanligt. Fast ändå inte. Några steg framåt, något tillbaka. Lite tankar hit och dit. Något som är jobbigt. Något som är fantastiskt bra. Något som är svårt. Något som är lätt.

Försöker så gott jag kan - att ta vara på varje dag
Försöker så gott jag kan - att bara vara jag
Försöker acceptera - att det som varit inte är
Försöker vänja mig vid - att vara nu och här

4 kommentarer:

  1. Livet är sällan så där väldigt enkelt utan går framåt och bakåt hela tiden.....
    Hade gärna hängt med på en resa men blir man snart utan jobb så kanske det inte är en så bra ide....
    Kram vännen

    SvaraRadera
  2. När vi träffades på dina första självande semestertimmar... fredag efter 16 för några veckor sedan tyckte i allafall jag att du såg solbränd och fin ut.. Så helt blek är du inte.

    Men vädret kunde ha fått vara bättre denna sommar, även om vi haft sol två senaste dagarna...

    Du får väl tänka ljusa tankar om den där Pragresan och hoppas hösten bjuder på en hel del sol.. Fin bild ovan!

    Kram från Mogi

    SvaraRadera
  3. Vilken fin sida du har här Tizzel, den kändes mysig på en gång.

    Över till inlägget: Det känns verkligen som att man har missat hela sommaren. Det gör nästan ont i kroppen av att veta att man snart ska vara inställd på den där eländiga kylan. Hur ska man kunna vara det när man inte har fått tillräckligt med sol och värme?

    Usch, rent utsagt!

    Kram Trollan (som säkert inte får dit namnet sådär fint som Annica får).

    SvaraRadera
  4. Jag har också bara en vecka kvar nu! Ser att det blir sol i morgon här i Luleå...så det blir nog en dag på stranden. Min solbränna är en arbetsbränna...du vet med T-shirt rand. linne rand och byxrand och shortsrand. Det har inte varit strandväder där jag varit utan som du skriver lite sol, lite moln, lite regn. Jag hoppas mycket på min sista vecka för jag har inte råd med en vecka utomlands till hösten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.