2009-07-19

Så har en semestervecka gått...

Så var första semesterveckan slut! Om man summerar den lite snabbt så var det några dagar där i början med härligt väder då det var både sol och hav och ljumma kvällar. Sen vände det och vi fick det väder som jag vill påstå är "typisk svensk sommar". Mulet, fuktigt, rått, regnigt. Men jag har ändå tagit tillvara på dagarna. Jag har roat mig med att med släkt och vänner tagit mig runt på lite semesterutflykter i mina näromgivningar! Ibland är det faktiskt roligt att semestra och "turista" i sina egna trakter!

Det är rogivande att åka runt och titta på lantlig natur


och roliga djur,





öppna betesängar, böljande sädesfält, vackra gärdesgårdar

och glittrande sjöar.





Det är roligt att stanna till och göra små stopp i mysiga butiker där det säljs kreti och pleti, smått och gott och lite av varje. Det är gemytligt att besöka små fikaställen och dricka kaffe och beställa något mumsigt till. Idag gjordes ett stopp vid "Pannkakshuset", där det serverades amerikanska pannkakor. Jag valde att äta dem med glass och sylt tillsammans med kaffe, men man hade kunnat välja att äta dem som lunch med brieost, ruccola och parmaskinka om man ville. (Det ville man inte idag, för jag tyckte det lät besynnerligt...)

Eftermiddagen har bjudit på ihållande regn så då passade jag på att fixa i ordning en massa papper som har legat här i drivor på min köksbänk. Det är så tillfredsställande när de väl är utrensade, insatta i pärmar och det är ordning och reda igen! Under tiden hade jag en liten blåbärspaj puttrande i ugnen, som senare fick avsmakas tillsammans med vaniljsås.

När kvällen kom höll regnet uppe, och jag tog på mig promenadskorna och gick en timmes runda. Ocn nu är det inte lång stund förrän dottern kommer hem från sina sex semesterdagar på Gotland! Det ska bli gott att få krama om henne igen! Men... om jag känner henne rätt... så KAN det bli så att hon är taggig och avig ikväll av ren och skär trötthet. Jag vet att det har blivit mååånga utenätter med partaj och kompisar och krog!! Och i morgon - börjar semestervecka nummer två!

3 kommentarer:

  1. Låter som sagt som att ni hade en underbar resa!
    Ha nu en riktigt bra dag
    Kram från mig

    SvaraRadera
  2. Men oj...pankisarna ser goda ut. De tar jag. De andra bilderna på korna och sjöglittret kan ni andra dela på. Pankisarna är mina!!! Hehe

    Vet du, det är HÄRLIGT att höra hur du åker runt på dina små turer och fikar, hälsar på folk, tar bilder av det du ser och sen faktiskt reflekterar över din dag. DET är semester det. Du är inne på helt rätt spår! Keep up the good work honey!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga utflykteer! Sverige är bäst. Man behöver inte åka utanför gränserna på sommaren egentligen....

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.