2009-07-15

Småland - Glasriket, och i Wilhelm Mobergs fotspår...

När man bor i Småland, är det nästan obligatoriskt att man någon gång då och då gör en ordentlig "glasbruks-runda"! Idag var en sådan dag. Vädret var behagligt. Lite sol, lite moln, lite lagom varmt. En runda med bilen på nätta sexton mil på småländska vägar. Här bjuder jag er att se några av de alster jag har fått se under dagen! Glas inomhus, och glas utomhus. (Klicka på bilderna för att få dem större.) En njutsam tur, med vissa stopp för mat och dryck och kaffe.
































Inte nog med att jag har sett dessa och många andra glasverk, har jag också fått se njutsam småländsk sommarnatur genom Wilhelm Mobergs-leden. Jag har glidit genom Ljuder socken, Duvemåla, Bökevara och andra små orter där Karl-Oskar och Kristina en gång hörde hemma, innan de utvandrade till Amerikat.

Och sedan dessa underbara naturbilder som finns här omkring - hela tiden... fast man inte alltid har ögonen öppna för att kunna se det... Fantastiskt!!!









8 kommentarer:

  1. Småland är SÅ vackert!!!!
    Var i Småland bor du?

    Min man har släkt som bor i Björkhult, mellan Vimmerby och Kisa......

    KRAM
    Knytet

    SvaraRadera
  2. Mycket vacket glas finns det, tyvärr hann vi bara med tre ställen Hauges, Boda plus en kristallkonstnär i närheten av Boda glasbruk. Stor börs behövs också tyvärr.

    Hoppas att allt är bra med dig annars. Och att du får njuta på semestern.

    Kraam från Mogi

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket vackert..
    Nu vet jag vad och vart du har varit.. Jag hoppas att allt är toppen med dig och att du får en bra dag..
    Kram från Mingla

    SvaraRadera
  4. Vackra bilder! Jag hoppas att du har det bra och njter av din semester.

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Å, en så underbar dag att få se allt det vackra och glida fram i det småländska landskapet... Vackra bilder!

    Ha en jättefin dag idag, Tizzel!

    KRAM från Madonnan

    SvaraRadera
  6. Vad härligt du verkar ha det och vad fina glasverk!

    SvaraRadera
  7. Mycket vacker natur!
    skulle gärna vilja ha den där härliga glas svampen, den var så fin!
    Sådant fint får jag införskaffa den dagen är stora.. ; )
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. när barnen är stora skulle det stå..
    hahaha.. hjärncellerna har tagit semester!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.