2009-07-25

Tillbaka till dåtiden...

Ibland gör jag en liten tur tillbaka i tiden, fast jag ändå är i nutid. Som nu i helgen. Jag bor i mitt gamla hus som jag bodde i tillsammans med min man och min familj. Numera bor min syrra och hennes familj i det här huset. Men just den här helgen är de iväg på en liten semestertur, och jag har lovat att vara hundvakt åt deras hund, och bor därför i deras hus.

Det är en märklig känsla att sitta i sitt gamla hus. Allting är så välbekant, ändå är allt annorlunda. Igår kväll, satt jag här själv i mörkret innan jag skulle gå och lägga mig. Då var det lite jobbigt... Vemodet bemannade mig... Minnena var starka! Jag fick kämpa! Men jag kom över det. Jag "övermannade" mig själv! Heja mig!!!

När jag är här, på landet, så passar jag på att besöka mina gamla grannar och vänner. Det är mysigt! Sen går jag lååånga promenader med hunden. Jag gillar inte hundar något vidare. Men att promenera gillar jag! :-) Igår kväll gick jag 8,5 km och fick sällskap av min kompis barn (10 och 12 år gamla) som cyklade bredvid. Riktigt trevligt sällskap!! Idag på morgonen var jag uppe tidigt, redan kvart över sju, och gick samma runda. Den här gången tillsammans med min före detta granne, tillika en av mina allra finaste vänner. Det blev en härlig sommarmorgonpromenad som avslutades med en gemensam frukost på hennes veranda. Så här härlig utsikt hade vi då!

Och så här fint och mysigt har hon det på verandan...

Häromkvällen hade jag en helt galen kväll på min "balle" (balkong) i stan tillsammans med en vän o granne. Vi drack ALLDELES för mycket vin för vårt eget bästa, och vi blev så tokigt fnittriga så ni kan aldrig tro!!! Igår kändes det som att man kunde avstå vin utan vidare, men ikväll känns det gott igen att hälla upp ett glas. Jag sitter nu utanför mitt eget gamla hus, vid mitt eget gamla utemöblemang, på min egen gamla uteplats i västerläge, med solen som snart försvinner bakom grannens björk. Min lillebror från Stockholm har kommit på besök, och jag har en köttfärspaj i ugnen och en sallad färdig i kylen. Och så lite smått och gott som tilltugg. Det kommer bli en BRA kväll!!!

Och så har två av mina fyra semesterveckor gått!!!!

Så här fint är det i omgivningen där jag bodde förut... Jag njuter av synintrycken!





11 kommentarer:

  1. Vad härligt och så hurtig du är!
    Jättefina bilder.

    Förstår att det är en märklig känsla att övernatta där...men du klarade det med bravur! Bravo, Tizzel :)

    Men...ett ngt annorlunda ord för balkong :D Vet du vad en sån ba... är?? :D

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder och det låter som sagt som att du klarar det bra att vara i det gamla huset trots att din syster så klart ändrat en massa där och situationen är så annorlunda!
    Ha en fortsatt mysig dag med lillebror nu!

    Kraaam

    SvaraRadera
  3. Det kan väl ändå kännas lite bra att komma tillbaks tilll dåtiden ibland. Komma in i det där huset igen som jag ändå tror att du har en del goda minnen ifrån. Att träffa grannarna igen. Hejja dig att du klarade det bra.
    På semestern SKA man dricka vin, vad gör det om det blir lite för mycket ibland. Ha det mysigt med brossan nu och njut av semestern hälften är ju kvar :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om att fly tiden som varit. Lämna den bakom mig. Tycker du är en modig kvinna och det är bra. Med mod kommer man långt. Mannen kliver in på sin tredje och sista vecka nu, han har sådan ångest över det./Rosa

    SvaraRadera
  5. Måste vara märkligt att vara i dåtiden men ändå i nutiden...Känns lite så när jag umgås med mitt ex och hans syskon (som jag gjorde då exet fyllde 50 för något år sedan). På semestern är det ju lördag hela veckan så mankannog ta och dricka vin lite oftare än vanligt...men inte för ofta! ;o) Själv har jag slutat dricka alkohol för över 10 år sedan pga sjukdom.

    SvaraRadera
  6. Ibland e det skönt att få fnittra till vin och ha det trevligt.

    Fortsätt du njut av naturens goda!

    SvaraRadera
  7. En tur i dåtid är aldrig fel ;-)
    (tänker Rottne/Brittatorp)

    ... och vin/sprit är väl tillåtet då man
    har semester. Själv avstår jag veckodagar
    bara för ifall någon skulle ringa om jobb
    morgonen efter (är allt för rädd om körkortet och sedan tycker jag mig jobba sämre).
    Lägger ingen värdering i vad andra gör, utan talar bara om hur jag känner och gör.

    Kram från Mogi

    SvaraRadera
  8. Det var bra gjort av dig att övervinna de där tankarna om svunna tider... Int ehelt lätt i din gamla miljö. Gott med sällskap på promenaden! Lät himla mysigt. jag skulle behöva låna en hund så jag kommer ut i tid och otid. Jag är så himla lat idag.
    Roligt med besök av brorsan, hälsa! men klunka inte för mycket vin, haha

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Så vackert! Och vad härligt att du har två hela veckor kvar! : )

    SvaraRadera
  10. Det var ett inlägg som berörde mig..
    Jag stannar hos Tizzel en låång stunde och bara är..
    Kram till dig min vän och ha en trevlig dag med brorsan..

    SvaraRadera
  11. Jag vill också ha semester! *Plutar surt med underläppen och inser att December är MYCKET långt borta...! :-(

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.