2009-07-11

Frukost på sängen, fikatur med trubbel, avbitna naglar och liten bloggträff!

Jaha, då har man nästan haft sin första hela semesterdag nu då. Jag började dagen med att lyxa till det med en sovmorgon till halv tio, varpå jag valde att ge mig själv frukost på sängen. Jag måste säga att jag är en mycket omtänksam och snäll värdinna till mig själv som gör på det där sättet!!! :-)
Efter en liten dusch tog jag cykeln bort till svärmor ( som jag envist fortsätter kalla för svärmor trots att jag är skild från hennes son) och vi tog en långfika tillsammans på hennes balkong. Nöjd med besöket cyklade jag sedan hem för att stoppa i lite tvätt, men insåg att jag hade tagit fel på tiden och inte alls hade tvättid... Hmmm... Klantigt! Som ett under var kvällstiden ledig, så jag bokade den snabbt.

Dottern och jag kokade några potatisar och åt dem till lunch tillsammans med sill och gräddfil. Därefter gav vi oss iväg på en liten biltur till ett mysigt café en knapp mil härifrån. När vi kom dit och precis hade bestämt oss för vad vi ville ha för gott - fick vi syn på skylten som vänligt upplyste oss om att caféet inte tog kort... och jag hade naturligtvis inga kontanter på mig. :-( Vi for därför vidare till café nr 2. Vi kom dit en minut över halv fyra, och de stängde vid halv fyra... Vi styrde kosan mot café nr 3. De hade "semsterstängt". Till slut hamnade vi vid ett fjärde ställe -och där hade de äntligen öppet! De tog inte heller kort - men nu hade jag varit så förutseende att jag hade gjort ett stopp på vägen och plockat ut ett par hundralappar ur automaten! Så fick vi till sist vårt kaffe - och varsin jättegod glass! Jag själv valde bägare med två kulor... En gräddglass med smak av jordgubb/cognac och en sorbet med smak av kaktus/lime - min absoluta favorit av favoriter! Inte bara för smaken utan även för den helläckra limegröna färgen!

Nu är jag tillbaka inom lägenhetens fyra väggar. Dottern är hos sin pappa en stund, och jag har fått tillgång till den attraktiva tvättstugan där jag kört ett par maskiner tvätt. Samtidigt inser jag att jag under dagen har hunnit riva av varenda lång nagel på ALLA mina fingrar! Så himla onödigt!!!! :-( Får ägna en stund av kvällen till att fila till dem lite och sätta på ett lack för att förhindra att jag fortsätter riva på dem och istället ge dem en ny chans att växa ut lite lagom långt under semestern.
Så spännande har min dag varit!

Igår var jag ute på restaurang och åt god moussaka tillsammans med norrländska Mogi. Hon, hennes man och två av deras tre förtjusande tonårsdöttrar var på genomresa i Småland och vi hade en liten träff på grekrestaurangen i vår lilla stad! En trevlig stund tillsammans med trevliga människor! Jag är djupt imponerad av deras strapatser att bila genom sverige och framförallt av att de tältar sig igenom landet!!! Bra jobbat Mogi! Hoppas ni får det bra på er resterande resrutt!!! :-)

Nu ska jag ägna resten av kvällen till att klappa min storvuxna (tycker det känns rått och elakt att offentligt kalla honom för fet) kattherre Tarzan, och min mer finlemmade kattfröken Tözen!

5 kommentarer:

  1. Hej Tizzel! Åh vad mysigt att du har semester nu! Hppas att Wolfgang Röders torra, heta och långa sommar kommer tillbaka nästa vecka:)
    Jag har nyligen börjat läsa en ny kurs på distans med sex ämnen...skulle hellre vilja ha semester:)
    Ha dt så fint nu!
    Kramar till dig
    Helena

    SvaraRadera
  2. Skönt med semester, jag har ju två veckor kvar innan min börjar men den som spar han har...
    Kul med liten bloggträff.....den där grekiska restaurangen har varit med om bloggträffar förr om jag inte minns helt fel?
    =)
    Kram vännen

    SvaraRadera
  3. Eeehh.. Tarzan verkar ha tagit rulltrappan istället för lianen ett tag!

    Det är så mysigt att höra om dina dagar.
    Du har haft tur i oturen den här dagen..
    Tid i tvätt stugan fick du i alla fall trots att du misstagit dig på tiden.
    Det första cafeét kanske inte hade just din favorit glass.. och nu har du ännu ett dråpligt minne att glädjas åt på gamla dar.

    Jag samlar på sådana där minnen och tänker plocka fram dem på min ålders höst och garva åt dem.

    Ha det så bra vännen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Hahaha, skrattade åt din diskreta presentation av Tarzans kropp. Ah, Greken borde ge dig rbatt efter alla nya besökare som du tar dit!

    Men vilket elände att hitta ett café? Otroligt... Förstår att du njöt av din KAKTUS-glass ;-)
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Tack för en trevlig kväll, kära Tizzel!
    Det var verkligen trevligt att mötas!!

    .. upplysningsvis blev det en hotellnatt
    i Norrköping eftersom vi körde på och blev
    "portade" från camping i Söderköping (stänga en camp vid 20-tiden???). Underbar frukost på Scandic Norrköping blev det innan.. kolmården...
    STOR kraaam från Mogi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.