2009-06-02

Motvalls kärring - det är jag det!!! ... och lite annat smått och gott...

Alla som någon gång bott i ett hyreshus, vet att det är väldigt populärt att sätta upp arga lappar. De sitter på anslagstavlan i trapphuset och/eller i tvättstugan! Arga och bittra lappar, där man friskt klagar på andra boende i huset och där man sedan undertecknar med "Besviken hyresgäst" eller något liknande.
De senaste två veckorna har det kommit upp inte mindre än TRE sådana här arga lappar i vår tvättstuga! Och om ni visste vad de boende i mitt hus tycker att vår tvättstuga är grisig! På lapparna står det, med stora svarta bokstäve,r precis hur snuskigt de tycker att någon annan har lämnat tvättstugan, hur illa städat det är, hur man har lämnat ludd i filtret i torktumlaren, hur man har låtit bli att skura golvet efter sig och bla bla bla....
Det märkliga är att jag ALDRIG, under de två år som jag har bott i huset, har upplevt det så! Är det mig det är fel på då??? Har jag så väldigt låga krav på hur en tvättstuga bör se ut när man kommer in i den? Eller kan det vara så att det finns det en eller två stycken här i huset som inte har något roligare för sig än att skriva ilskna lappar och störa sig på folk???

I allafall... ikväll har jag använt tvättstugan. Den var i fint skick när jag kom, och jag lämnade den i fint skick när jag gick. Men - jag bestämde mig för att jag skulle vara en liten solstråle ikväll och göra precis tvärtemot alla andra - så jag lämnade en liten lapp på anslagstavlan... ;-) En liten trevlig och glad lapp, med tre dansande möss på, där det stod:
"Hej Alla! Jag har bott i huset i drygt två år och tvättar ca 1 gång/vecka. Jag har ALDRIG kommit till en skitig tvättstuga! Tvärtom tycker jag att det brukar vara fantastiskt fint med tanke på hur många vi är som nyttjar den! En gång kanske jag hittade lite tvättmedelsspill på golvet - men då sopade jag upp det. :-) Tvätta lugnt! Lev och Njut! Livet är kort"

Tyvärr så hände det en fasansfull olycka under tvättpasset - något som bara inte får hända... En av mina naglar gick av!!! Nu är det väl någon som fnyser och tycker att det var väl inte så himla fasansfullt! Men det var det visst! För de senaste veckorna hade jag fått ut så oerhört vackra naglar som jag aldrig någonsin har haft förut - och jag var så himla stolt över dem! Och de matchade min nya läckra ring så himla bra! Kolla här bara:

Men eftersom en nagel nu alltså gick av, så tyckte jag det var lika bra att fila ner allihopa! Så nu är de snygga naglarna här på bilden ett minne blott... Fast ringen har jag ju iallafall kvar tack och lov!
:-)

Jag var ute och tog en promenad också ikväll! Jag fick syn på det här oerhört charmiga lilla bygget, som någon konstnärlig person har fixat ihop i sin lika charmiga och vackra trädgård:

Jag spanade även in en liten stuga som jag mycket väl hade kunnat tänka mig att flytta in i... Tänk - den ligger mitt i stan, men den känns som den står mitt på landet med sin lummiga trädgård!

När jag gått ytterligare en bit, var nästan berusad av dofter från syrener och gullregn. De prunkande gullregnsträden fick mig att tänka på min pappa (frid över hans minne) som slöjdade så vackra saker i gullregn. Gullregn är för evigt förknippat med honom!

Plötsligt hamnade jag mitt i parningsdansen mellan två mördarsniglar!! Jag blev stående och beskådade dem, alldeles fashinerad! Ni kan aldrig ana vad de höll på och åmade sig för varandra och liksom fläkte ut sig! Jag blev nästan alldeles generad! Jag passade på att fotografera dem naturligtvis... Varsågoda att njut ni med! Två sniglar som SNART kommer att ha sex med varandra!!! :-D

Sent ikväll fick jag den stora äran att vara lite chaufför åt min son och hans två kompisar. De höll som bäst på att förbereda sig på det stora äventyr som väntar i morgon! Klockan tjugo över nio hoppar de på tåget som ska ta dem till Sölvesborg och årets stora händelse för dem: Sweden Rock!

Med ett års tidigare erfarenhet av denna festival, tycker de att de redan är vana festivalbesökare! Jag är väl lite mer tveksam, och som den ömma moder jag är kan jag naturligtvis inte låta bli att flika in lite oroliga frågor om sonen har fått med allt som ska ner i packningen. Har han sovsäck och luftmadrass? Har han stoppat ner tillräckligt med varma kläder - för det kommer ju säkert att bli fuktigt och kallt!!? Hur är det med handduk och tandborste - har han kommit ihåg det? Kommer de att vara försiktiga? Lovar de att hålla sig undan ifall det tenderar att blossa upp något bråk? Förstår de att de måste vara tillgängliga på telefonen - och kommer det att finnas möjligheter att ladda upp dessa under de fyra dagar som de ska vara iväg? Naturligtvis tycker sonen att jag är den hönsigaste och larvigaste mamma som finns! Ändå gav han mig den allra goaste kramen när jag till sist lämnade av honom hos sin pappa tillsammans med sina kompisar. Dottern har lovat att ställa upp som taxi åt dem i morgon och skjutsa dem med all packning till tågstationen. Det känns bra!

Kvällens timmar och minuter rinner iväg fort, och utöver att ha gjort allt ovanstående har jag även tittat på Desperate Housewives, druckit lite kaffe, vikt ihop tvätten, och umgåtts lite med dottern som kommit hem från en kväll i stallet.

Ännu en dag har lagts till historien. Den började med utlandsvärme, men slutade - efter ett kort och intensivt åskväder och ett par rejäla skurar med regn - med sval temperatur. Själv kryper jag ner, med båda mina katter bredvid mig i sängen.

13 kommentarer:

  1. God morgon go´a vän =)
    Nu är det tredje gången Tant Rut
    försöke skriva en kommentar här hos
    dig...Tant Rut litar inte ett
    dug på dessa teckniska undererk , de lever då
    verkligen sitt eget liv !!! =)
    Tycker det var bra att du satt upp en positiv lapp i tvättstugan =), De som bara letar fel , finnar bara fel...jisses vad trkigtliv de måste ha , stackarna........
    En bryten nagl skulle vara katastrof för Tant Rut , för Tnt Rut har aldrig hat sådna fina naglar ...vilket liv Tant Rut skulle föra över en bruten nagel , Duracellkaninen skulle få sår i öronen =)
    Ha en riktigt bra dag ,lämar en fräsk limpa till kokikaffet , vara kramar , Tant Rut =)

    SvaraRadera
  2. hoppas du kan läsa orden som blev rappakalka ...hahahah / Tant ruts fingra lever visst ocks sitt egna liv i dag =)

    SvaraRadera
  3. Hej Tizzlan! Mer såna där BRA lappar i tvättstugan. Oj vad jag skrattade för mej själv och jisses vilket kul inlägg det blev av det. Sniglarna var också väldigt mycket i min smak! Hehe
    (sniglar är äckliga men själva idén att du FOTAR SNIGLAR SOM HAR SEX är toppenkul!)

    Morronkram från Fröken V

    SvaraRadera
  4. Ååå vilken underbar lapp..
    Tänk vad stråålande lycklig jag skulle bli om jag kom ner i tvättstugan och hittade en sådan lapp..
    Trist med nageln men den växer ut..

    Jag hoppas att sonen inte fryser på festivalen och att han faktiskt fick med sig det han skulle ha..
    ;o)

    Nu ska jag försöka smälta scenen av sniglar som har sex och gå ut i köket och äta frukost..
    Ha en toppen dag nu..
    Kram från Mingla

    SvaraRadera
  5. Vad HÄRLIGT tvättstugePOSITIV du e! :)
    Tummen upp för dej!

    SvaraRadera
  6. Det är precis såna här inlägg jag eftersökte! Borde tjäna som föredöme för alla!

    Fantastiskt kul med lappen, vem har nånsin sett en "positiv lapp"? Den borde hamna i boken där någon samlat ihop roliga och ovanliga lappar som människor satt upp!

    SvaraRadera
  7. Hej

    Har försökt kommentar tidigare, men inte lyckats.

    Vilket energiknippe du var igår :-) Fullt upp, men synd på nageln.

    Vi har ett par grisar i vårt hus som ALLTID lämnar äckligt ludd och skit efter sig, och sen har vi ett par städtanter som man mer än gärna tvättar efter, då hela tvättstugan glänser när dom tvättat :)

    ses snart.........kram
    / Livet

    SvaraRadera
  8. Vilken COOOOOOOOOOOL ring du har.
    Skitsnygg!
    Verkligen!

    Ja, jag är avis.
    Viiiiiiiiiiil haaaaaaaaaaaaaa.

    *skrynklar ihop ansiktet*

    SvaraRadera
  9. Här ska inte skrivas några lappar om att tvättstugan ser ren ut.. Den är skitig.. vad du än tycker.. för vi ska inte skriva trevligt.. vi ska skriva arga lappar..

    Vän av ordning

    SvaraRadera
  10. Hej Tizzel! Fint att få följa med under din dag! Härliga bilder och vilken fin lapp du skrev i tvättstugan! Sådana lappar borde vi skriva oftare i tvättstugor och trapphus:)

    Regnskurar och några små solstrålar här idag.
    Jag har varit försjunken i skolböckerna på sista tiden men nu börjar jag få ordning på proven och avslutar snart den här kursen:)
    Varm Kram till dig
    Helena

    SvaraRadera
  11. Så härligt med din fina lapp! Precis sånt som kanske smittar av sig lite :) Jättebra gjort!

    Och så naglarna...det var ju synd, men säkert fint ändå och med den fina ringen på är alla händer vackra ;)

    Ha det så bra, Tizzel och glöm inte att sova gott inatt så att du kan fortsätt att sprida glädje!

    Kram, kram

    SvaraRadera
  12. Vilken bra idé med den snälla lappen i Tvättstugan. Jag ska nog härma dig lite och skriva en sådan själv. Vår tvättstuga är också alltid ren och snygg, och jag har aldrig sett en lapp i den på 2½år, varken arg eller snäll. Visst är det märkligt att man faktiskt kan förstå att det är sex på gång mellan djur, även fast det är en helt annan djurart än man själv är...och att man kan bli lite generad för att man står och tittar på. Tror man blir ännu mer generad när det är större djur som hästar, älgar, hundar mm

    SvaraRadera
  13. Det är så trevligt att läsa om dina dagar. Det som jag tycker är konstigt med de där lapparna (som finns här också) är att varför skriver man inte namnet under? Jag har svarat ibland och skriver alltid under med mitt namn. När jag är missnöjd i tvättstugan (här tar dom tider fast vi är så få hyresgäster) och skriver en lapp så har jag alltid mitt namn under + telefonnummer och skriver att jag lyssnar gärna på dina synpunkter om du tycker annorlunda.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.