2009-06-09

Hur sluddrigt får det bil????... Eller - Fint besök!

Här satt jag i godan ro och tittade på mitt enda och roligaste tv-program på hela veckan - Desperate Housewives - när telefonen ringde. Lillebrors namn stod i displayen, så jag slet upp luren till örat och kvittrade "Hallå där!". Döm om min förvåning när jag möttes av en ljus kvinnoröst talandes engelska istället för brors mörka mansstämma!!!!

Bror har fått besök av en tjej från Singapore, som han sällskapade med för ganska många år sedan. Trots att förhållandet tog slut är de fortfarande goda vänner och träffas någon gång då och då. Hon har varit på besök i Sverige en gång för många år sedan, och för två år sedan fick jag följa med bror och hälsa på henne i Singapore. Vi tre tillsammans åkte dessutom vidare och gjorde en liten visit till Thailand. Underbara minnen!

Nu har hon kommit till Sverige igen!! Först ska hon tillbringa några dagar i Kungliga Huvudstaden hos min bror, sen ska hon ta sig runt lite själv och sen dessutom komma och hälsa på hos mig!! :-) Jag visste att hon var i antågande (vi har haft mailkontakt) - ändå blev jag så perplex när jag hörde hennes röst i luren! Det är sååå svårt att svänga om på en femöringoch plötsligt börja prata engelska! Trots att jag VET att jag faktiskt KAN engelska, så är det som om någon har stoppat in tjära i truten på mig. Orden liksom geggar ihop sig och det blir sluddrigt och grötigt. Det blir fel med grammatiken och galen ordföljd! Jag blir nervös helt enkelt! Så larvigt! Men sån är jag!!

Hon kommer på fredag... FREDAG! Bara några dagar till ju! Nu måste jag börja läsa på om min omgivning: min stad, min kommun, mitt landskap... Vill ju visa henne det bästa! Åh... om bara vädret ville bli som det var för någon vecka sedan eller två... Är det bara fint väder behöver jag bara ta med henne ut på promenad för att visa henne det vackraste som Sverige kan bjuda på vid den här tiden!!!

3 kommentarer:

  1. På fredag sa du... *börjar fnittra*

    Du vet vad vi gör på fredagarna.. *fnittrar ännu mer*

    Så om jag kommer in på din blogg och smyger mig fram mot dig.. *börjar göra lite småont i magen av allt fnitter*

    Och jag skriker.. *fnittrar så jag knappt får fram ett ord*

    SKÅL TA MIG FAN!!! *vrider mig i fnitter kramper*

    Hur fan förklar du det för henne... *ålar mig fnittrande ut från bloggen*

    SvaraRadera
  2. Ja det är svårt med språk. Jag läste just på Daniels blogg om hur tokigt det kan bli om man blandar ihop språken. Det är lätt att det blir svengelska sådana gånger. Man tror att man pratar engelska men icke...det är en svenska med engelsk böjning. Det är sånt som gör en osäker. Heter det så?eller har jag hittat på ett ord? Men kul när det kommer besök utomlands ifrån och man får visa upp hur fint det är i Sverige den här årstiden.

    SvaraRadera
  3. Å så kul och du är en utmärkt guide som i alla fall visade mig det som är väsentligt att se i din stad med omgivningar!
    =)
    Kram vännen!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.