2009-06-19

Jag måste ha blivit lite midsommargalen!!!

Kan man tänka sig... det är ledig dag - och jag ställer klockan på kvart över sju!!! Allt för att komma upp och gå till torget riktigt arla på midsommaraftonens morgon!! Jag måste ha blivit lite galen... Jag som älskar att ha långa sovmorgnar när jag är ledig!
Dagen överraskade med att bjuda på härligt morgonväder. Det var blå himmel, sol och klar luft. Det var fortfarande ganska stilla på torget när jag anlände strax innan åtta. Vackert var det att gå omkring och botanisera bland alla blommor och buketter och jordgubbar!! Jag köpte ett par liter av de söta gubbarna, och dessutom två fina midsommarbuketter. En som jag tänker ställa på mitt eget köksbord, och en som jag ska skicka med syrran att sätta på våra föräldrars grav. (Både just för att det är midsommar, men även för att det är idag nio år sedan min pappa dog.)

När jag kom hem från torgrundan var det två små sötsaker som tyckte det var VÄLDIGT spännande att se vad jag hade med mig hem i korgen!!! Tarzan och Tözen satt läääänge och sniffade på de väldoftande blommorna. Kanske längtade de tillbaka till sitt förra liv, då när de var katter på landet som sprang på de gröna ängarna... Midsommarbuketternas doft fick dem kanske att minnas?


Strax ska jag släppa iväg min vackra dotter till Halmstad. Hon och några vänner ska fira där. Hon är ung, vacker förväntansfull och glad. Jag ser på henne med blandade känslor. Kärlek, stolthet, glädje - men också oro... Jag tänker på min bloggvän Granntanten som idag går igenom en jobbig dag när hon tänker tillbaka på vad som hände hennes tonårsdotter för tio år sedan. Det kan du läsa om här.

Solen som sken så fint på morgonen har nu, medan jag satt här och skrev, fått kapitulera för de mörka molnen som rullar in. Min syster, som inte mår så bra, har tillbringat natten här och ligger fortfarande och sover. Jag ska förbereda lite frukost till henne (själv åt jag tidigare tillsammans med dottern). Sedan har jag fått för mig att jag ska baka en liten liten midsommarjordgubbstårta. (WOW - vilket långt ord!!) Något måste man ju göra för att komma i midsommarstämning!
GLAD MIDSOMMAR!!!

2 kommentarer:

  1. *smyger in*
    *tittar mig omkring*
    *gör som Färdinan och går bort och luktar på blommorna*
    *det är tyst så jag skriver en lapp till Tizzel*
    Skål ta mig fan!!

    *smyger ut och försvinner till en annan blogg*

    Kram Pys

    SvaraRadera
  2. Vilken fin morgon du beskriver.. rofylld och vacker. Hoppas din fortsatta misommarafton blir fin, även om solen gick i moln.

    Här sken solen också tidigare, men nu är det gråmulet..

    En lillingskål med måtta.. och en trevlig kväll tillönskas dig!

    Kraaam från Mogi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.