2009-06-18

Midsommartraditioner

Dagen före midsommarafton - och det utlovade midsommarvädret har anlänt! Är det något man med säkerhet kan kalla midsommartradition så är det väl just vädret! Man kan nästan alltid räkna med att det är likadant - nämligen rätt kallt och blött!!! :-) Och så kommer det att bli även i år ser det ut som!
Pratade med en väninna igår, som jag firat måååånga midsommaraftnar tillsammans med. Vi konstaterade att på ca 18 års gemensamt firande kunde vi minnas typ TRE midsomrar som hade haft strålande underbart sommarväder! Resterande gånger minns vi ösregn, kyla, tjocka ylletröjor, strumpor, gummistövlar, grillning under paraplyer och ätande inomhus istället för utomhus. Jag undrar om inte snapsen till nypotatisen och sillen enbart har blivit tradition i syfte att bokstavligt talat värma upp stelfrusna svenskas kropp och sinne! :-)

Små sommarklädda barn med nybundna blomsterkransar i håret är numera ett minne blott. Även så de traditionsbundna träffarna med två övriga familjer där man träffades tidigt på dagen och åt nypotatis och sill med jordgubbar till efterrätt, för att sedan bege sig ut och plocka blommor och göra midsommarstång innan det var dags för kaffe och jordgubbstårta. När barnen sedan hade somnat var det de vuxnas kväll med lite partajande, skålande och skrålande efter grillningen och till sist avsluta sommarnatten med att skönsjunga sommarvisor och svenska slagdängor vackert accompanjerat av Tizzels gitarr!
Nu är huset på landet sålt, barnen är stora, och det känns inte detsamma att träffa de där andra familjerna (eller rättare sagt paren - för de har ju också stora barn nu som firar själva på eget håll). Skilsmässan förändrade livet på många sätt men en av de största förändringarna är nog ändå att jag numera avskyr de här s k storhelgerna! Jag drar mig hellre undan i min egen lilla lya. Jag har inga krav på hur saker och ting SKA eller BÖR vara. Det får mer bli som det blir. Sen kan jag väl ändå tycka att det känns som en hädelse om jag nu skulle få för mig att äta korv och makaroner i stället för potatis och sill... så sååå långt kommer det nog inte att gå! Jag ställer nog fram min lilla bordsmidsommarstång på bordet i morgon bitti, och så kokar jag en potatis till lunchdags och öppnar en matje-burk! Och jag kommer faktiskt att köpa en liter jordgubbar också! Men jag kommer då fan inte att binda någon blomsterkrans att slänga på huvudet, och jag kommer definitivt inte att gå ut plockan några blommor och lägga under kudden!!!!

För att avsluta lite positivt kommer jag ändå att glädjas över dottern har ordnat för sig att tillsammans med kompis resa till Halmstad så hon får i alla fall fira lite. (Hon ska dock INTE sova på camping tack och lov!!!) Och jag har förhört mig om att sonen kommer tillbringa midsommar på tryggt ställe tillsammans med kompisarna i bandet, så det känns också bra. Och jag gläds åt att jag VET att jag HAR blivit inbjuden och jag HADE kunnat fira midsommar så det stod härliga till på flera stycken håll tillsammans med så goda fina vänner - om jag bara hade velat... men jag väljer faktiskt att dra mig lite undan och hålla mig för mig själv. Jag kan umgås en annan fredag istället!

8 kommentarer:

  1. Så klart ska du fira på ditt vis på det sätt som känns bra för DIG, inte på det vis som förväntas från andra.
    Tiderna förändras ju och i och med att barnen växer upp så kan jag tänka mig att det blir nya traditioner.
    Din dotter gör ett bra val att fira midsommar i den trevliga staden Halmstad. Där har man varit många midsomrar, i Tylösand, i en härlig killes famn :-)
    Ha en härlig midsommar och fira den på det sätt som käns bäst för DIG.
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Så underbart sommrigt du har fått till det idag då...

    Hade du bott närmare hade du helt klart blivit inbjuden att dela sillen och potäterna med oss..

    Blomsterkrans i håret skiter jag i iår.. för vilket hår skulle den pryda.. och inte ser jag ut som en ungmö heller...

    Kram Pys som nog kommer på något under nattens timmar...

    SvaraRadera
  3. Nix...här blir det heller ingen firning....umgås med en kompis o bara ha trevligt. Det blir nog så bra:)

    Kram till dig

    Ilona

    SvaraRadera
  4. Midsommarkram från Madonnan som ska försöka lägga in länk till dig så jag hittar hit oftare :)

    Kramar alltså; i Midsommartid!

    SvaraRadera
  5. Jag tittade precis på vädret.
    +11 grader och regn utlovades till imorgon.
    För våran del spelar det ingen större roll eftersom ingen av oss är speciellt intresserade av att dansa små grodorna.........än.
    Nästa år kommer vi väl inte undan antar jag.
    ;)

    Jag hoppas i alla fall att din midsommarafton blir så som du vill att den ska vara.

    SvaraRadera
  6. Här tjafsar vi om midsommar just nu och det har med vädret att göra. Vi är många inblandade och de flesta har givit upp. Mamma och pappa vill åka hem som är på landet just nu. Och här sitter vi och vet varken ut eller in. Fortsättning följer med andra ord..... förstår också att du väljer att göra som du gör. När J dog så drog jag ner persiennerna, tog en tablett och gick och la mig under täcket för att stänga ljuset och midsommaren ute första midsommaren utan honom.

    SvaraRadera
  7. Hpas du fåt en underbar midsommar!
    Kraam från Mogi

    SvaraRadera
  8. Rackarns tangentbord ;-P...
    Det var meningen det skulle stå...
    Hoppas du får en underbar midsommar!
    Kraam igen från Mogi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.