2009-06-09

Att gräva i dåtiden... eller: Jag är lite galen!

Efter att ha skrivit inlägget om att minnas och vara lite nostalgisk, har jag tänkt en hel del på dåtiden. Ikväll fick jag plötsligt för mig att gå ner i förrådet och leta reda på min låda med gamla minnen. Inte tog jag hänsyn till att klockan hade blivit kvart i elva på kvällen inte! Inte heller tog jag hänsyn till att jag hade gjort kvällstoalett och gick omkring i frottérock! Inte tog jag hänsyn till att hela källarförrådet var staplat med flyttkartonger (min minneskartong stod naturligtvis längst underst, så att jag fick lyfta ner precis allihopa och lyfta ut allihopa i gången för att komma åt just DEN lådan som jag ville ha...) Inte något sådant alls tog jag hänsyn till! Bara för att jag mitt i natten skulle kunna börja gräva lite i dåtiden! Jag måste vara galen... Jag tackar min lyckliga stjärna för att ingen av grannarna såg mig där i hissen eller trapphuset! En galen kvinna i lila frottérock, bärandes en tung kartong med minnen klockan nästan halv tolv på natten! :-)

Jag fick ta i ordentligt när jag skulle baxa upp lådan i lägenheten. När jag väl hade burit in den i sovrummet och öppnade upp flikarna på kartongen, så slog en välbekant lukt mot mig. En lukt av barndom, av huset där jag bodde, av huset där jag senare bodde med min familj. En doft av källare från det stället där jag bodde hur många år som helst! I denna låda hade jag omsorgsfullt packat ner det som var mitt. Fotoalbum från när jag var liten och ung, gamla brev, LP-skivor som jag inte har kunnat göra mig av med (trots att jag förmodligen aldrig kommer att kunna spela dem mer), poesiböcker, dagböcker, mina-vänner-böcker, bibel och konfirmationspsalmboken i vitt skinn, betygen från grundskola och gymnasium, gratulationskort från födelsedagar, fotokataloger från skoltiden... Allt det här låg i lådan!

Nu får lådan stå här några dagar. Jag ska gå igenom den och suga i mig lite nostalgi. Det som är bra ska jag plocka fram och ha nära tillhands i min lilla minnesbank. Det som är mindre bra ska jag gömma långt ner i lådan och försöka glömma bort.
Förutom att jag själv har en spännande stund här med min minneslåda, så har katterna Tarzan och Tözen haft rena julafton! De har lekt med lådan, luktat på den, hoppat ut och in i den och haft jättelajbans! Vilken TUR för dem att jag hade sparat så roliga grejer som luktade så gott!! :-)

12 kommentarer:

  1. God morgon go´a vän =)
    Det låtersom om det
    bor en liten Tant Rut i dig ;)
    Hahaha..något sådant där skulle TantRut
    också kunna hitta på att gör mitt i natten ..om Tant Rut bodde ett hyreshus ;D
    Tack för sconses och hallonsylten , det samakde gott till kokikaffet .
    Tant Rut önskar dig en bra dag och lämnar nyskördade rabarber hos dig =)

    SvaraRadera
  2. Sommar är bäst=)
    Ha en fin fin dag

    SvaraRadera
  3. Härligt att ha en sån låda. Jag har några stycken. En med gamla brev och kort och en från bröllopsdagen. Oftast är det glädjande att ta fram och läsa och minnas igen. Sen kan man stoppa undan det igen.
    Katter är för härliga. De måste alltid vara med :-)
    Ha nu en härlig dag. Kram

    SvaraRadera
  4. Oj, nu blev jag sugen att hämta upp min låda från förrådet nere i källaren. Men jag ska besinna mig och inte gå ner ikväll utan försöka ta det imorgon istället. Jag blir för trött imorgon annars. Hoppas det var mycket i lådan som gladde dig. Vilka bra idéer du har. Som Snälla lappen i tvättstugan och nu minneslådan. Jag härmar dig igen :o)

    SvaraRadera
  5. Det kallar jag 100% nostalgi!

    SvaraRadera
  6. Hej På dig..
    Om jag haft en minneslåda skulle jag ha gjort som du men de var inte en av sakerna som fick följa med när jag flyttade från stan.. Den finns inte kvar tyvärr och det är lite tråkigt..
    Kram till dig och ha en toppen dag..

    SvaraRadera
  7. Go förmiddag go´a vän =)
    Hehehehe..men Tant Rut och Tant Agda skulle inte
    bli populär hos folket...nä , tanterna håller sig nog undan från
    politiken .....bevare mig väl för två tok i regeringen från Horttevara =)

    Ja det är ett besynnerligt väder i vårat avlånga land ....men solen lyser ju alltid på någon lyclig själ någon stans , så det är bara att glädjas med den =)
    Ha en god fortsättning på dagen ,lämnar en nygräddad äppelpaj ,kramar , Tant Rut =)

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!
    Du vet min stora kista i trä som jag hade i vardags rummet?
    Den är min minnes låda med allt i!
    Det är viktigt för mig och jag tror att det är samma för dig.. att det är viktigt att få vara lite nostalgisk och få minnas.
    Kanske gråta en skvätt.. antingen av glädje eller sorg.
    Ha det så gott vännen!
    *kramar om*
    /Lena

    SvaraRadera
  9. Jag kommer in och hoppas att du har en bra Torsdag i massor..
    Kram till dig från Mingla

    SvaraRadera
  10. Tittar in och ger dig en härlig helgkram!

    SvaraRadera
  11. Härligt med fina minnen, sånt som får oss att minnas ännu mer. Kan se dig när du höll på där i förrådet mitt i sena kvällen. Anar en viss otålighet... :D

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  12. På besök i baktiden. Mycket känslor med andra ord. Underbart med katterna :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.