2009-05-24

Ett dumköp??? (... eller En Smålänning spekulerar...)

Min dotter fyller år i morgon. I morgon bitti halv fem blir hon arton... Arton år!!! Vuxen! Inte klokt... Var det inte alldeles nyss hon låg där i min famn, liten och knubbig med en mörk hårtuss på huvudet? Ikväll ska vi fira henne lite här hemma med smörgåstårta. Jag funderade på vad jag skulle bjuda på till kaffet - och fick den lysande idén att vara lat och köpa en färdig storpack cheescake, som jag hade sett fanns på Citygross här i vår lilla stad! Jag åkte dit glad i hågen, slet upp frysdörren och ryckte åt mig en förpackning... och stirrade på prislappen.... ETTHUNDRANITTIOÅTTA KRONOR!!!! Nä, dra mig baklänges tänkte jag! Som den smålänning jag är tänker jag fan inte lägga så mycket pengar på något färdigköpt till kaffet. Nog för att den var rejält stor och såg helläcker ut, men icke sa Nicke! Jag kan baka cheescake själv! Jag har ett toppenrecept hemma!

Sagt och gjort. Jag sprang runt i affären och plockade på mig det jag behövde: en citron, en förpackning Digestivekex, ett litet paket pepparkakor, en stor förpackning Philadelphiaost, ett paket hallon och två treor gräddfil. Kom till kassan... och får betala HUNDRA SPÄNN!!!
Med tanke på att jag ändå skulle använda ingredienser som ägg, socker och vaniljsocker hemma, samt att jag nu själv får stå och göra hela jobbet - så tycker jag att det känns väldigt dyrt även med min hemgjorda variant. Kanske borde jag köpt den där Findus i allafall - så hade jag sluppit baka själv????
Fast... jag tror nog i allafall att min smakar mycket godare.....

4 kommentarer:

  1. Jösses!
    Det är väl så att hur vi än vänder oss så har vi rumpan bak......så att säga.
    Men jag tror helt klart att din cheesecake blir godare än den köpte.
    Kanske inte så jätte jätte mycket billigare men jätte jätte mycket godare.
    *nickar*

    SvaraRadera
  2. Grattis till O.....hoppas ni får ett bra kalas!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tror som Eva...
    Jag tror att den blir godare i alla fall..
    ;o)

    Tjohooo på födelsedagsbarnet.. Helt otroligt att dom faktiskt blir så stora.. Vi har en som fyller 18 år om en månad ungefär och min dotter fyller om ett år.. Vart tar tiden vägen.. Kanske att det inte är så konstigt att jag har blivit farmor i plast..

    Hoppas att allt är toppen med dig .
    Kram till dig i massor

    SvaraRadera
  4. Jag tror din egen blir mycket godare - allt blir bättre när man pulat i lite kärlek. ;-) Jag tror dessutom att den färdigköpta innehöll betydligt underligare ämnen än den du gör hemma. (Jaja, jag bara tjatar om E-ämnen, jag är lite besatt av det, jag vet, hehe)

    GRATTIS till dottern!!

    *kram*

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.