2009-09-17

Kackel i hönsgården...

Det är många, många år sedan flickorna i mitt symötesgäng började prata om att vi borde åka iväg tillsammans - bara vi tjejer. Utan gubbar och barn. Vi hade för all del flera gånger varit på heldagstur till GEKÅ´s i Ullared - en riktigt stor och spännande utflykt för ett gäng vimsiga, trötta småbarnsmammor som vi var på den tiden. Men nu ville vi komma iväg något lite längre. Jag har för mig att vi gick ut häftigt och drömde om Spanien till att börja med. Någon gång har vi i tanken irrat oss till ett nybyggt hus i Thailand. En period var vi mera rimliga och tänkte Köpenhamn! Den gången kom vi faktiskt till och med iväg! En underbar majdag förra året!

Det verkade länge som att Ullared och Köpenhamn var de enda ställen som vi skulle komma att besöka tillsammans innan vi blev pensionärer, om vi inte tog idén om en gemensam resa på lite större allvar. Därför bestämde vi oss, för något år sedan, att varje gång vi hade våra "möten" skulle vi peta in en slant på ett gemensamt sparkonto, och dessutom skulle vi varje gång skrapa en Trisslott och hoppas på att vinna storkovan.

Ungefär här började en intensiv diskussion på nytt ta fart om VART vi skulle styra kosan! Skulle vi på spa? På storstadssemester? Ville vi åka på solsemester? Eller skulle vi åka skidor? Kanske vandra i fjällen? Ville vi bila? Åka tåg? Flyga? Kryssa med båt? Alla dessa frågor var ett myller att ta sig igenom och få fem damer att enas om! Till slut hade vi ändå kommit fram till att storstad var vad vi skulle sikta på. Då började nästa bekymmer... VILKEN stad??? London? Rom? Prag? Dublin? Barcelona? Paris?

En kväll hade vi samlats enkom för att diskutera denna fråga. Samma kväll lyssnade de andra tjejernas män på vårt kacklande - och skakade på huvudet. De konstaterade att de faktiskt trodde att vi aldrig skulle kunna bestämma oss! Vi sa att vi aldrig skule komma iväg! I samma stund som de satt och gjorde sig lustiga över vår ambivalens, fick herrarna för sig den strålande idén att DE kanske skulle göra en resa ihop! På bara några veckor hade de både hunnit enas om att resa... enas om resmål (Dublin)... boka resa... åka iväg... OCH komma tillbaka hem igen! Där stor vi flickor - långa i synen - och hade fortfarande inte bestämt vilken stad vi ville åka till..... :-)

Men tro det eller ej - kors i taket! Vi har lyckats! Vi har en resa bokad till Prag! Vi åker om en lite dryg vecka och ska vara borta fyra dagar! Vi träffades igår för att finslipa lite på detaljerna inför resan, men fortfarande är det mycket kackel i vår trevliga lilla hönsgård - trots att vi inte längre är utmattade, vimsiga småbarnsföräldrar utan mer neurotiska, vimsiga tonårsföräldrar. När ska vi åka, vad ska vi packa, vad ska vi ha på oss, hur många par skor ska vi ta med oss, hur mycket pengar ska vi växla, vad heter öl på tjeckiska, vad ska vi se, vad vill vi göra???

Lite fladder i magen är det allt. Men bara vi kommer på planet är jag säker på att det löser sig! En liten hutt innanför västen innan vi kliver igenom säkerhetskontrollen och på planet - sen kommer resan gå som en dans!

MOT SHERWOODSKO..... eeehh... jag menar
MOT TJECKIEN-BARERNA!!!

8 kommentarer:

  1. Åh vad härligt och roligt att komma iväg! Det är ju fantastiskt roligt att resa och skaffa sig erfarenheter och minnen tillsammans. Men behöver ni verkligen växla? Det är väl bara att ta ut i bankomater om ni har Visa-kort så kostar det inget, men kolla för säkerhets skull upp det innan.
    Vi hörs ju innan men ha en härlig resa. Själv ska jag, som fortfarande är småbarnsmamma, tillbringa helgen i Ullared :-)

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Yes nu är vi äntligen snart på väg.
    Men kan jag få dricka vin............

    A.C

    SvaraRadera
  3. Du ska nog få lite vin också - var inte orolig!! :-) Men du MÅSTE faktiskt prova ölen med! Man kan inte åka till Prag utan att dricka öl!!! :-)

    SvaraRadera
  4. OK, jag ska testa En öl då.
    sen håller jag mig till andra drycker.
    Ha en fin helg.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Tizzel! Underbart!
    Vad spännande:-) Jag har aldrig varit i Prag. Du måste berätta sedan om alla era äventyr over there:-)
    Ha en riktigt härlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Stadsresor är roliga. Jag åker helst på en sådan. Jag har nu inte varit ute och rest så mycket. När jag var ung tyckte jag om sol och bad resorna men nu i medelåldern föredrar jag stad. Har heller inte varit i Prag. Ska bli spännande att höra ur det är där. För du tänker väl berätta om din resa?

    SvaraRadera
  7. Låter jätteskoj!

    Ha det så roligt och hoppas du tar många foton som vi får se här :)

    Kram från Madonnan

    SvaraRadera
  8. Hej Min vän......
    Tänk vad trevligt det kan vara med lite kackel i alla fall.. Tänk vad rolig det har varit undertiden som ni har planerat och ni kommer med all säkerhet att få minnen för livet..

    Jag har varit en dålig blggvän ett tag men jag har inte hunnit..
    Jag hoppas att dina dagar har varit bra och att din helg blir ännu bättre.. =))
    Kram i massor från en Mingla

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.