2009-10-04

Prag - på vårat sätt!

Så blev den då av till sist... Resan som vi hade pratat om så länge! Alltså - visst är det jätteroligt att åka till Ullared ett gäng fnittriga tjejer! Men PRAG var så hemskt mycket roligare än Ullared och Ge-Kå´s! Och så mycket mer vackert där fanns att titta på!

Vy över floden med Karlsbron och Pragborgen i bakgrunden.

Att stiga upp klockan tre på natten, för att komma iväg klockan fyra - det kan man ju iofs diskutera om det är roligt. Men vi piggnade till förvånansvärt fort och de fyra timmar det tog att komma upp till Skavsta flygplats förflöt snabbt.

Resans första skrattanfall inträffade redan halvvägs till flygplatsen. Sällskapet var kissnödigt och skulle stanna på en rastplats och "lätta på trycket" så att säga. Vi svängde in på en mörk plats där det endast var upplyst med en svag gatlykta. Genast var det någon i bilen som påstod att det såg läskigt ut, men jag tyckt det var lika bra att få saker och ting avklarade nu när vi hade toaletter här på rastplatsen. Jag klev således ut ur bilen - när jag plötsligt hörde någon som skrek innifrån bilen! DET ÄR NÅGON INNE PÅ TOALETTEN!!!! Jag visste inte vad jag skulle tro men eftersom väninnorna skrek så infernaliskt, tänkte jag att det är väl bäst jag kliver in i bilen igen då! Jag hann inte mer än stänga dörren om mig förrän vi såg en mörk skugga öppna toalettdörren och kliva ut! Efter en rivstart därifrån då vi hysteriskt och samtidigt skräckslagna skrattade halvt ihjäl oss, undrade jag vilken som hade blivit mest rädd! Någon av oss flickor i bilen - eller den stackars kissnödige mannen som fick höra en bil stanna till utanför toaletten klockan halv sex på morgonkvisten när han i godan ro stod där inne och gjorde sina behov!!!!!

På planet blev en av flickorna uppvaktad av en äldre herre som undrade om vi var på kultur-resa till Prag. Ja - det kan man ju säga att vi var. Fast det var väl mer frågan om en Kul Tur än kultur! :-) Vi tackade vänligt men bestämt nej till erbjudandet om att låna lektyr om staden. Vi hade fullt med egen sådan med oss i bagaget, väl pålästa som vi var.

Dagarna i Prag blev precis såsom vi hade tänkt oss. Vi skulle inte springa omkring i shoppingcenter och handla kläder och sånt. Vi hade bestämt oss för att bara njuta av vackra omgivningar och byggnader, sitta på mysiga caféer och restauranger, äta god mat, dricka gott i glasen och bara umgås. Bara vara! Och tänk - precis så blev det! Så vackert det var! Så gott vi åt! Så mycket vi drack! Och så mycket vi skrattade!!

Av någon anledning hade vi alla på något sätt blivit inspirerade av Anna Anka och hennes skånska formuleringar. Allt under våra dagar kommenterades gärna på skånskt vis med att det var "Så jäääää´la brau" eller "Så jääää´la keul"!!! :-)

Vi hade hoppats på fint väder - men att det skulle bli SÅ fint som det var, det hade vi nog inte vågat tro! Som den härligaste högsommar! Vi klarade oss med uppvikta jeans och en liten topp (och ibland en liten kofta) alla dagarna. Så varmt och skönt! Det gjorde ju hela resan ÄNNU bättre! Det var bara sista dagen när vi skulle lämna lägenheten och ta oss tillbaka till flygplatsen som det kom in lite moln och en skvätt regn över staden. Men det tyckte vi var helt okej!

En av damerna i sällskapet har en underbar förmåga att slänga ur sig helt fantastiskt rolilga kommentarer, utan att hon själv har en aning om hur roligt det egentligen är. Till exempel: Vi har just klivit av flyget och står på transferbussen in till terminalen. Någon intill oss fäller en kommentar på tjeckiska, och då kommer det blixtsnabbt: "Vi kanske borde ha pluggat lite ryska innan vi åkte?" Eller vad sägs om den här, när vi kom ut på vår lilla balkong och värmen slog emot oss och hon säger: "Det är ju precis lika varmt som utomlands!!!!!"

Naturligtvis har vi sett de flesta "måsten"! Vi har sett Prag-borgen

Vi har gått över Karlsbron (och klappat de gyllene bilderna som ska bringa tur)

Vi har suttit och druckit öl

Gamla Stadens Torg

Vi har tittat på den berömda klockan

Vi har besökt och gjort succe på U Fleku.


Den glade mannen som spelade underhöll med dragspel och sång därinne, drog av "Fågeldansen" så det stod härliga till, och vi dansade av hjärtans lust! Av hänsyn till mina medresenärer så väljer jag att INTE publicera den fågeldans-videosnutt som jag spelade in under denna historika händelse!. Jag vill ju gärna behålla tjejerna som väninnor en stund till, så det är bäst att inte genera dem för mycket så de blir gramse på mig! :-) Men - för att uttrycka det snällt... De såg härligt roliga ut när de släppte loss! Och det är första gången jag varit med om att man fått applåder när man lämnat en restarurang!!!

Vi såg inte många män som var värda att vila ögonen på under vår resa! Den enda som vi handlöst föll för var en servitör på en av restaurangerna vi besökte. Och låt os säga så här... Hade vi varit ett gäng karlar och servitören hade varit en servitris - då hade vi nog velat nypa henne i rumpan! Nu gjorde vi ju naturligtvis inte det! Vi nöp inte någon någonstans! Men - vi flirtade nog lite diskret med honom! Det gjorde vi allt! Eller.... kanske det inte var sååå diskret när jag tänker efter..... :-)

Ja - och så flög vi hem igen!

Fyra dygn passerad snabbt. Men så roligt vi hade! På tisdag är det dags för att ses igen. Nu ska vi prata reseminnen och titta på alla korten, äta Gulaschsoppa och dricka tjeckisk öl!

Såååå jäääää´la kul vi hade det på vår resa!!!!

10 kommentarer:

  1. Härligt att er resa har varit bra. Kul att du delar med dig av minnena :-)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Å, vad mysigt! Och härliga kommentarer :) Stackars kissnödige mannen...

    Och fina bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ser mycket trevligt ut. Verkar dessutom som staden lever upp till sitt rykte om att vara vacker!

    SvaraRadera
  4. Vad härligt! Det ser ut som att man skulle åka dit någon gång.
    Det var du verkligen värd, en sådan skön höstresa!

    SvaraRadera
  5. Ser ut att vara en trevlig och vacker stad. Kanske något att fundera på om reslusten slår till.

    Hoppas du får en fin onsdag!
    Kraam från Mogi

    SvaraRadera
  6. Uj, precis så skulle jag vilja åka, fram för lugna resor!

    SvaraRadera
  7. Oj va det pirrar i resebena!!!

    SvaraRadera
  8. Ni verkar ha haft en himla rolig resa. Kul med vänner man kan skratta och ha roligt tillsammans med:)

    SvaraRadera
  9. VA!! Nöp ni honom inte i rumpan????

    Jag tror att ni har haft en resa som ni sent kommer att glömma och jag tycker att ni nog var värda det allihop..

    Härlig läsning...

    Tack för att du finns.
    Kram från Mingla

    SvaraRadera
  10. Ser ut som om ni haft roligt. Säger som Daniel att nu blir man sugen att resa. Vi har varit några tjejer som rest tillsammans både inom och utomlands och haft lika trevligt och roligt som ni misstänker jag. Jag kom att tänka på vår Budapestresa vi gjorde för några år sedan. Prag påminner lite om Budapest.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.