2009-10-12

Så olika ljuset faller...

Tänk att man kan gå samma vägar, samma stigar, samma spår - och ändå alltid se på saker på ett nytt sätt. Det kan bero på hur ljuset faller, eller hur molnen skuggar, eller hur löven fladdrar, eller hur färgerna reflekteras i vatten... Likaså är det i livet! Man tar sig fram - och beroende på hur man mår och hur man har det, upplever man sin tillvaro på så många olika sätt.

Under så lång tid kunde jag nästan inte uppleva alls. Allting var liksom inkapslat och mörkt och jag var bara rädd. Hur det påverkade mig och mina nära, hade jag inte förmåga att se då. Idag när jag ser klarare förstår jag hur mycket tid som har runnit ifrån mig! Idag förstår jag så mycket jag missade när mina ögon och mina sinnen var förmörkade, och jag förstår hur mycket jag själv var del i det som sedan hände!

Som jag önskar att jag hade förstått! Som jag önskar att det hade varit annorlunda! Som jag önskar att det stora, svarta aldrig funnits! Som jag önskar att jag aldrig gjort så illa! Som jag önskar att jag hade kunnat finnas till "på riktigt" och inte bara suttit i den mörka, fasansfulla fängelsehålan som jag ofrivilligt hade skapat åt mig själv!

Idag ser jag. Idag förstår jag. Inte allt - men så mycket mer än förut! Och fastän jag kan vara glad för allt det vackra, kan det också göra så ont att acceptera hur livet blev!
Jag gjorde så gott jag kunde... jag kunde inte bättre då... och det räckte inte riktigt till...

Jag ser det vackra...

11 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackert skrivet, Tizzel....
    Så sorgligt sant och insiktsfullt - men som du skrev -
    Du kunde inte bättre då. Du gjorde så gott du kunde.
    Jag känner igen mig själv allt för väl!

    Det viktiga nu är att leva väl - I dag!

    KRAMAR!
    Knytet

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad för din skuld att du ser livet fra en lysere side i dag.det är svårt ätt ta sig upp och det är svårt att bryta ett tankmönster när man har snurrat reelt inn..eller havnat för djupt.
    Men livet är så oendeligt skönt när man tar sig upp:)
    kramar till dig

    SvaraRadera
  3. Inkapslat och mörkt och inte finnas till på riktigt... precis så är det.

    SvaraRadera
  4. Om du inte varit i det mörka.. hade du inte varit det du är idag.. och det här blogginlägget hade aldrig skivits av dej.. utan av någon annan..

    Det mörka har varit lika viktigt.. som det ljusa.. för det mörka behövs.. fast man kan försöka få det till att bli 20% och det ljusa 80%.. men du kommer aldrig att bli helt av med det mörka.. men det behövs för att ge lite jämvikt.. för det är inte bra med bara ljus...

    Lite filosofering så här på natten...

    Kram Pys

    SvaraRadera
  5. Man är den man är genom sina erfarenheter, tyvärr går inte livet i repris, men kan inte heller backa bandet tillbaka för att göra om, göra rätt...eller på annat sätt... Skickar iväg en stor Varm Godnatt Kram! från Kaxxan

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du är bra.
    Och var sak har sin tid.

    Jag blir glad av att läsa dina ord!! Att du är där du är - NU.

    KRAM

    SvaraRadera
  7. Härligt att du ser det vackra igen Tizzel..
    Jag vet att det mörka inte alls varit förgäves och jag vet att du ser det vackra med skarpare ögon nu.. Jag är såå glad för din skull..

    Idag bjuder jag på tårta.. Vet du att det är två år sedan jag hamnade på AB.. Uj vad tiden går..

    Kram till dig i massor..

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det är en väldigt viktigt insikt att acceptera att man gjorde sitt bästa utifrån de förutsättningar som fanns då. Och så klappa sig själv på axeln för att man gör det lättare för sig nuförtiden när man har mer kunskap och erfarenhet.

    SvaraRadera
  9. Åh vad jag känner igen mig i det du skriver.

    Själv genomgår jag just nu en inre resa som tar mig bort från det mörka och fram till det ljusa men först måste jag gå igenom den mörka tunneln o just nu är det riktigt kämpigt. Men å andra sidan är det väl så det ska vara....för förut var det inte kämpit, det var inget alls, jag upplevde inte, kände inte, levde inte - bara existerade.

    Kommer nog att kika in här ofta - hittade precis hit!!

    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera
  10. vad fint du reflekterar... Det som varit har varit, så nu går vi framåt och tar för oss av livet och har det bra i alla våra dar, tycker jag! KRAM

    SvaraRadera
  11. Det låter bra att du idag ser det ljusa. Livet är svårt som det är och det hjälper inte att vi klandrar oss själva. som du säger du gjorde så gott du kunde då...i dag har du en annan kunskap och skulle valt annorlunda, men den kundkapen hade du inte då. Det låter som om du kommit till insikt. Njut av det lilla...det gör jag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.