2009-11-11

Alldeles väldigt snart....

Alldeles väldigt snart (???) är det dags att fira en student här!! Det är så nära nu, så det är inte klokt! Det är BARA (???)... typ... drygt sju månader kvar!!!! :-)

Dottern går sista året på Frisörprogrammet. Igår hade det kommit "möss-försäljare" till skolan och prackat på de stackars avgångseleverna det senaste i studentmösseväg. Inga halvmessyrer här inte! Det skulle vara det ena tillvalet efter det andra. Slutnotan hamnade på över sjuhundra kronor!
Som hittat! NOT!!!!!
(Kom det möss-försäljare till skolan när jag skulle "gå ut" undrar jag? Jag kan inte minnas det alls! Jag har för mig att man hade en eller två affärer i stan dit man gick och valde ut och beställde sin mössa. Och så mycket val vet jag inte om vi hade. Det var två modeller och det var två färger på banden. Mer var det väl inte??)

När mössan väl var beställd, kom det lilla livet (dottern alltså) på att det nog är hög tid att börja fundera på balklänning också! Är man inte ute i god tid så blir man utan - eller får ta gamla utgående modeller. Hon satt i soffan i går kväll och berättade i detalj hur hon önskade att hennes klänning skulle se ut. Jag själv kontrade med att förnuftigt säga att det inte är så lyckat att tänka ut precis exakt vad man vill ha, för då hittar man det ALDRIG! Den erfarenheten har jag - och den visheten ville jag ju förstås förmedla till min dotter.

Blev jag förvånad, eller blev jag förvånad, när hon överförtjust ringde mig på jobbet i eftermiddags och kvittrande berättade att hon hade gått en sväng och kollat klänningar - och HITTAT sin drömklänning! Kunde jag komma bort till affären och se när hon provade den??? Jag hoppade upp på min järnhingst, och trampade bort till henne. Att gå in i den där klänningsaffären var nästan som att gå in på kungliga slottet. Dottern hoppade i klänningen, och hon var VACKER som en prinsessa!!! Klänningen (som finns att beskåda här)var som gjord för henne (förutom några små justeringar som ska fixas - tas in lite här, tas ut lite där...) Tjugo minuter senare var klänningen undanhängd i hennes namn och handpenning var lagd. Till skillnad från sin mor är hon varken velig eller har beslutsångest!!! Prislappen???? Jotack - det fanns en sådan också!! Den vill jag helst inte tänka på!!!

Eftersom nu det här studentjippot tydligen är här så himla snart, så är det kanske bäst att man beställer maten också nu i veckan! Kanske ska titta ut om-halsen-blomman och det glå-gula bandet också... Ur led är tiden!

11 kommentarer:

  1. Hahahaha....

    Joo... Kanske var det inte såå himla snart om man tänker efter MEN hon fick sin dröm klänning och det kanske hon inte skulle ha lyckats med om hon var ute senare.. Nu finns det ju kanske då en liten risk att hon hinner tröttna på den eller hitte flera andra "bättre" klänningar MEN, den tiden den sorgen.. =))
    Kram till dig och ha en bra dag på alla vis..

    SvaraRadera
  2. Härlig tid med student ( jag för studenterna åtmindstonde)Det är väl bra att vara ute i god tid. Det tjänar man säkert på pengamässigt också så man inte panikköper något på slutet. Så klart vet affärerna att de kan ta bra pris och ändå få sålt sitt. Jag tycker nog att hennes pappa kan öppna plånboken också. Hon är ju hans dotter med.
    KRAM och ha en härlig dag.

    SvaraRadera
  3. Mingla: Hon är såå nöjd med sitt val! Tror nog inte hon tröttnar.

    Ulle-Gulle: Det GÖR han!!! Han ställer alltid upp på henne (och sonen)! Men jag tycker ändå att det är oförskämt dyrt för ETT plagg som förmodligen kommer att användas bara EN gång...

    SvaraRadera
  4. Vilken underbart fin klänning!!! förstår att hon föll för denna. Midnattsblå och allt.... så stiligt. se det positivt, börja med en del nu så blir det inte så många utlägg på en gång när det väl är dags;-) hälsa dottern att hon är såååå vacker!! /Kram

    SvaraRadera
  5. Underbar klänning.
    Skickat en kommentar till din snygga dotter som kommer se underbar ut den dag det begär sig framöver :-))

    Kram Tizzel/Pluppis

    SvaraRadera
  6. Otroligt vacker klänning, och otroligt vacker dotter! Student är dyrt, men underbart. Det är ett minne för livet när jag själv och senare mina barn tog studenten. Det var sol, varmt och alla var så glada:)

    SvaraRadera
  7. Oj vilken vacker klänning men ännu vackrare dotter. Vad roligt att se!
    Det blir en stor och viktig dag för er båda! : )

    SvaraRadera
  8. å jisses så dyta tex bara mössorna är

    Men det är det värt!!

    Kommer gärna på kalas! :)

    SvaraRadera
  9. Jisses..såna planer; här är bara mössan beställd och den gick tydligen på 800. Notan kommer senare :/ Själv tog jag ingen student, gick bara tvåårig och då var det inget sånt firande. Kul ändå hade vi!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja, vilka tidiga planer.. Men då har du det gjort.. och en kostnad nu och inte allt sedan.. Men 700 för en mössjä*el?! Seriöst? Jag har tvillingtjejer och håller på tuppa av här.. VAD kommer deras student att kosta?? Herregud! :o)
    PS. Men klänningen var jättefin!! DS.

    SvaraRadera
  11. Var in och tittade på klänningen. Jättefin!

    På min tid var det som du beskrev - man köpte mössan på en affär som saluförde hattar, mösssor, vantar och handskar. Balklänningen sydde min mamma.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.